وبلاگ

جوشاندن آب ، یک کار مهم

جوشاندن آب ، یک کار مهم

مطالعه‌ای که در ژورنال Environmental Science & Technology Letters منتشر شده، نشان می‌دهد که جوشاندن آب و فیلترکردن آن می‌تواند تا ۹۰ درصد ذرات میکروپلاستیک را حذف کند. این مطالعه، که از آب لوله‌کشی در ۱۴ کشور دنیا نمونه‌برداری شده، ۱۲۹ نمونه از ۱۵۹ نمونه آب را مورد بررسی قرار داده است و نشان می‌دهد که میکروپلاستیک‌ها در آب لوله‌کشی یافت می‌شوند.

پژوهشگران چینی برای این مطالعه، آب لوله‌کشی را به همراه مواد معدنی و شیمیایی معمول در آن، به‌علاوه میکروپلاستیک‌ها شبیه‌سازی کرده‌اند. نتایج نشان می‌دهند که در آب با غلظت‌های بالای موادی مانند کلسیم و منیزیم، جوشاندن آب می‌تواند به‌خوبی ذرات میکروپلاستیک را حذف کند. این اثر بخصوص در آب “سخت”، یعنی آبی که شامل غلظت بالای کلسیم و منیزیم است، مشهود است. به‌طور کلی، با داشتن دمای مناسب، می‌توان با استفاده از فیلترهای ساده مانند فیلتر قهوه، ذرات میکروپلاستیک را از آب حذف کرد. اما این کارایی به کیفیت آب و سختی یا نرمی آن بستگی دارد.

مزایای جوشاندن آب

پژوهشگران تأکید می‌کنند که برای ارزیابی دقیق‌تر مزایای جوشاندن آب و جداسازی ذرات پلاستیک نیاز به مطالعات بیشتری داریم. این مطالعات باید به تفاوت‌های کیفیت آب و مقادیر میکروپلاستیک در هر منطقه جهان توجه کنند. بنابراین، انجام این کار واکنش‌های متفاوتی در نقاط مختلف دنیا خواهد داشت.

هدف اصلی پژوهشگران از این مطالعه، ایجاد انگیزه برای تحقیقات بیشتر در زمینه میکروپلاستیک‌ها بوده است. اما جوشاندن آب فرآیندی ساده و قابل انجام است و همچنین مزایای دیگری نیز دارد؛ از جمله کشتن میکروب‌ها، انگل‌ها و باکتری‌های مضر که ممکن است در آب لوله‌کشی حضور داشته باشند.

در صورت تمایل به انجام این کار، باید ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کرده و اجازه داد که مواد جامد ته‌نشین شوند. سپس، آب را خنک کنید و ذرات را با استفاده از یک فیلتر از آب جدا کنید.

بااین‌حال، پژوهشگران بیان می‌کنند که استفاده از جوشاندن آب ممکن است ضروری نباشد، به ویژه زیرا این روش احتمالاً در آب‌های نرم کارآیی زیادی ندارد. اما آن‌ها از اینکه نشان داده‌اند حذف میکروپلاستیک‌ها می‌تواند راه‌حلی بسیار ساده باشد، خوشحالند. حذف کامل ذرات میکروپلاستیک از آب غیرممکن است؛ اما با این اقدام می‌توان تغییرات قابل توجهی در نقش میکروپلاستیک‌ها در دنیای ما ایجاد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مطالب

محصولات ویژه

مطالب اخیر

سبد خرید

خرید اول با شما، ارسال رایگان با ما

درخواست های محبوب:
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من