وبلاگ

تأثیر شنوایی بر حافظه: نظریه‌های جدید و راهکارهای پیشگیری

تأثیر شنوایی

در تازه‌ترین تحقیقات، نظریه‌های جدیدی در مورد تأثیر شنوایی ، ارتباط بین از دست دادن شنوایی و کاهش حافظه مطرح شده است. این نظریه‌ها معتقدند که حفظ شنوایی به عنوان یک حس حیاتی، تأثیر قابل توجهی بر حافظه دارد و از دست دادن آن می‌تواند عاملی در بروز فراموشی باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که با افت شنوایی مواجه می‌شوند، ممکن است تجربیات کمتری از طریق شنوایی به خاطر بسپارند. این موضوع می‌تواند باعث کاهش تحریک‌های مغزی شود که برای حافظه ضروری هستند. به عبارت دیگر، تجربه کمتر از طریق شنوایی می‌تواند مانع از شکل‌گیری و نگهداری خاطرات شود.

از این رو، توجه به سلامت شنوایی و مقابله زودهنگام با افت آن می‌تواند به عنوان یک راهکار پیشگیری مؤثر برای حفظ حافظه مطرح شود. استفاده از وسایل کمک شنوایی، مشاوره از متخصصان شنوایی، و حضور در کلاس‌ها یا فعالیت‌هایی که تحریک شنوایی را افزایش می‌دهند، می‌تواند به بهبود عملکرد حافظه کمک کند.

با توجه به این نظریه‌ها، مشخص شده است که مراقبت از سلامت حس شنوایی به عنوان یک جنبه مهم از مراقبت از سلامت عمومی می‌تواند در پیشگیری از مشکلات حافظه و فراموشی نقش مؤثری ایفا کند.

تأثیر شنوایی

تأثیر شنوایی

بسیاری از بررسی‌های همه‌گیرشناسی نشان داده‌اند که تأثیر شنوایی با از دست دادن شنوایی با فراموشی در ارتباط است و می‌تواند عامل مشکل یک دهم از ۴۷ میلیون بیمار سراسر جهان باشد که به فراموشی مبتلا هستند.

این گروه پژوهشی، نظریه‌ای مطرح کرده‌اند که نشان می‌دهد تأثیر شنوایی چگونه یک اختلال در گوش می‌تواند به بروز آلزایمر منجر شود.

پژوهشگران امیدوارند که این نظریه جدید تأثیر شنوایی، گام قابل توجهی برای پیشرفت در حوزه پژوهش‌های مربوط به آلزایمر و نحوه پیشگیری از بروز آن در نسل‌های آینده باشد.

این گروه پژوهشی، سه جنبه مهم را در کار خود مد نظر قرار دادند. یک دلیل اصلی شایع در کاهش شنوایی و بروز فراموشی، فقدان ورودی مربوط به صدا است که موجب کوچک شدن مغز می‌شود و نقص شناختی که در نتیجه آن، افراد مجبور می‌شوند منابع مغزی بیشتری را به کار بگیرند تا کم‌شنوایی را جبران کنند.

پژوهشگران نظریه جدیدی را مطرح کردند که بر مراکز حافظه در عمق لوب گیجگاهی تمرکز دارد. این پژوهش نشان می‌دهد این بخش از مغز که معمولا با حافظه بلندمدت مربوط به مکان‌ها و رویدادها در ارتباط است، در ذخیره کوتاه‌مدت و به کارگیری اطلاعات شنوایی نیز نقش دارد.

پژوهشگران توضیحاتی را در مورد نحوه تغییر فعالیت مغز تحت تاثیر از دست دادن شنوایی مطرح کردند. براساس این نظریه، از دست دادن شنوایی می‌تواند حضور برخی از پروتئین‌های ناهنجار را تقویت کند که به بروز آلزایمر منجر می‌شوند.

پروفسور “تیم گریفیتز”(Tim Griffiths)، از پژوهشگران این پروژه گفت: چالش پیش رو، توضیح دادن این موضوع است که چگونه یک اختلال در گوش می‌تواند به بروز یک مشکل عصبی در مغز منجر شود.

وی افزود: ما نظریه جدیدی را بر این مبنا ارائه داده‌ایم که هنگام دشواری در شنوایی، چگونه سامانه حافظه را در مغز به کار می‌بریم.

دکتر “ویل سدلی”(Will Sedley)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این سامانه حافظه که در شنوایی دشوار نقش دارد، متداول‌ترین محل برای آغاز بیماری آلزایمر است.

وی افزود: پژوهشگران اکنون باید این مکانیسم را در مدل‌های فرآیند آسیب‌شناسی آزمایش کنند تا درستی این نظریه مشخص شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مطالب

محصولات ویژه

مطالب اخیر

سبد خرید

خرید اول با شما، ارسال رایگان با ما

درخواست های محبوب:
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من