وبلاگ

فرآیند تجمیع شبکه آزمایشگاهی بهداشت و درمان در دست اجرا است

شبکه آزمایشگاهی بهداشت و درمان تجمیع می‌شود

در جلسه مشترک تیم ارزیابی شبکه آزمایشگاهی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمد اشعاری به عنوان رئیس این شبکه، با اعضای کمیته دانشگاهی شبکه آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تبریز حاضر شد. او تأکید کرد که هدف اصلی از تأسیس این شبکه آزمایشگاهی، افزایش هم افزایی به جای رقابت، بهره‌مندی از اقتصاد مقیاس، تأمین و تدارک متمرکز، ایجاد دسترسی و استمرار در ارائه خدمات، و رعایت الزامات استاندارد با هزینه کمتر، همچنین جلوگیری از انباشت نامناسب منابع آزمایشگاهی از جمله تجهیزات، منابع انسانی، فضا و تاسیسات بوده است.

اشعاری ادامه داد و گفت: طبق بند هشت سیاست‌های کلی سلامت، که به ابلاغ مقام معظم رهبری بازمی‌گردد، افزایش و بهبود کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبت‌های جامع و یکپارچه سلامت با تأکید بر اصل عدالت و تأکید بر پاسخگویی، اطلاع‌رسانی شفاف، اثربخشی، کارآیی و بهره‌وری در قالب یک شبکه بهداشتی و درمانی، باید نقش مهمی در افزایش دسترسی به خدمات آزمایشگاهی با کیفیت داشته باشد و همچنین باعث ارتقاء کارآیی و بهره‌وری در ارائه خدمات آزمایشگاهی گردد.

شبکه آزمایشگاهی

شبکه آزمایشگاهی

وی اظهار کرد: در چارچوب طرح عدالت و تعالی نظام سلامت، اولویت اصلی ما تقویت و گسترش خدمات درمانی به منظور دسترسی عادلانه مردم به سلامت است. همچنین، دستیابی به خدمات آزمایشگاهی با کیفیت اقتصادی و به موقع در بخش دولتی، به عنوان یکی از اهداف مهم، به نسبت ۸۵ درصد مد نظر ماست.

اشعاری با تأکید بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تشکیل شبکه‌های آزمایشگاهی دانشگاهی افزود: در این راستا، بخش نرم‌افزاری از اهمیت بسزایی برخوردار است، از جمله استقرار سامانه یکپارچه مدیریت داده‌ها و اطلاعات آزمایشگاهی، و ارتباط با سامانه سپاس. همچنین، در بخش سخت‌افزاری، ایجادساز و هماهنگی‌های بین بخشی برای ایجاد نقشه خدمات آزمایشگاهی و نظام ارجاع بین آزمایشگاه‌های تحت پوشش دانشگاه ضروری است. این اقدامات باید منجر به تجمیع منابع و ظرفیت‌ها در سطح دانشگاه شده و از طریق گنجینه انسانی، تجهیزات، منابع مالی و فیزیکی، همکاری و هماهنگی‌های مؤثری را در دستیابی به این اهداف فراهم کنند.

اشعاری به اقدامات انجام شده برای تشکیل شبکه‌های آزمایشگاهی در آزمایشگاه مرجع سلامت اشاره کرد و بیان کرد: این اقدامات شامل تدوین شیوه‌نامه اجرایی، انتخاب دانشگاه‌های برگزیده و حمایت از دانشگاه‌هایی که تمایل به اجرای شبکه آزمایشگاهی دارند، ابلاغ دستورالعمل‌های تأسیس شبکه آزمایشگاهی به دانشگاه‌های مرتبط، و بازدیدهای میدانی از دانشگاه‌های علوم پزشکی، از آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد، اردبیل، گلستان، آذربایجان‌شرقی، نیشابور و… به صورت فعّال انجام شده است.

او با بیان امیدواری به همکاری مؤثر میان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی، اظهار کرد که با پیاده‌سازی طرح تجمیع شبکه آزمایشگاهی تحت نظارت معاونت‌های بهداشت و درمان، می‌خواهند خدماتی را با دسترسی آسان، کیفیت بالا و کمترین هزینه به مردم ارائه دهند و امیدوار است که این اقدامات به بهبود کلان سیستم خدمات آزمایشگاهی کشور منجر شود.

در این جلسه، معاونت‌های درمان و بهداشت به همراه مدیران مراکز، گزارش عملکرد واحدهای تحت مدیریت خود را در زمینه شبکه آزمایشگاهی معاونت بهداشت و درمان ارائه دادند. آنها در خصوص تشکیل و بهبود شبکه آزمایشگاهی به ارائه گزارش پرداختند و اعلام کردند که مراکز بهداشتی و درمانی آمادگی دارند در زمینه تجمیع بهداشت و درمان و به منظور ارتقاء ارائه خدمات، همکاری و هماهنگی را تسریع بخشیده و ارتقاء ارائه خدمات شبکه آزمایشگاهی را ادامه دهند.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مطالب

محصولات ویژه

مطالب اخیر

سبد خرید

خرید اول با شما، ارسال رایگان با ما

درخواست های محبوب:
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من