وبلاگ

شناسایی اولین نمونه ابتلا به سویه جدید ویروس کرونای JN۱

شناسایی اولین نمونه ابتلا به سویه جدید ویروس کرونای JN۱

رئیس انستیتو پاستور ایران، چند ساعت پیش از شناسایی اولین نمونه ابتلا به سویه جدید ویروس کرونای JN۱ خبر داد. این اعلامیه در روز یادگار ورود ویروس کرونا به ایران، ۳۰ بهمن ۱۳۹۸، به شکل رسمی انتشار یافت. حالا، چهار سال بعد، دکتر رحیم سروری از شناسایی یک مورد ابتلا به سویه جدید کرونا موسوم به J.N.۱ خبر داد و اظهار کرد:

سویه غالب کرونا در جهان سویه‌ای جدید به نام J.N.۱ است که در حدود ۶۰ درصد از موارد ابتلا در آمریکا را شامل می‌شود و اولین مورد این سویه در ایران نیز شناسایی شده است.

با توجه به اطلاعات ارائه شده توسط متخصص عفونی، مینو محرز، زیرساختار جدید کرونا پس از تعطیلات سال نوی میلادی به دلیل افزایش سفرها و حرکت‌های انسانی به شدت گسترش یافت و برخی از کشورها با افزایش موارد ابتلا به کووید روبه‌رو شدند.

وی توضیح می‌دهد: در ایران نیز در ماه‌های اخیر، هم کووید و هم آنفلوآنزا در حال افزایش بودند، اما به دلیل عدم انجام تست‌های کافی، نمی‌توانستیم به دقت زیرساختار غالب را تشخیص دهیم.

با اشاره به شناسایی اولین نمونه ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا که به نام JN1 شناخته می‌شود، او می‌افزاید: نمونه‌های تست گرفته شده به طور دوره‌ای از آزمایشگاه‌های مرجع کشور به انستیتو پاستور ارسال می‌شوند تا نوع ویروس با آزمایش‌های دقیق مشخص شود.

او با بیان علائم این زیرساختار، اشاره می‌کند: علائم این زیرساختار شامل تب، لرز، سرفه و سایر علائم متداول بیماری‌های تنفسی است. این زیرساختار با وجود سرعت شیوع، معمولاً مرگ و میری ندارد، اما برای گروه‌های خطرناک با بیماری‌های زمینه‌ای و ضعف سیستم ایمنی بدن، به ویژه سالمندان و کودکان، ممکن است خطرناک باشد.

ویروس کرونای

در ادامه 3 چیز که باید در مورد JN.1، نوع جدید ویروس کرونا، بدانید رو آورده ایم:

“توجه: اطلاعات موجود در این مقاله در زمان انتشار اصلی دقیق بود. به دلیل تغییرات سریع در مورد COVID-19، شما را تشویق می‌کنیم که برای آخرین اطلاعات به وب‌سایت‌های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، سازمان بهداشت جهانی (WHO)، و دولت ایالتی و محلی خود مراجعه کنید.

همانطور که هوا سرد زمستانی باعث ورود مردم به داخل می‌شود و ویروس‌های آنفولانزا، سرما و سایر ویروس‌های تنفسی فصلی در حال گردش هستند، SARS-CoV-2، ویروس کروناویروسی که منجر به بروز COVID-19 می‌شود، به طور دائمی دچار جهش و انتشار شده است. به تازگی یک نسل با نام JN.1 به سرعت به پراکندگی گسترانده شده و برآمد تا بیشترین نوع موجود در ایالات متحده باشد و در پایان ژانویه حدود 83% تا 88% از همه نوع‌های موجود را تشکیل داده باشد.

اگرچه ممکن است مشکل باشد، اگر نه امکان ناپذیر است، پیش‌بینی تکامل کروناویروس و فرزندانش، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تصور می‌کند که موارد JN.1 از طریق زمستان ادامه خواهد داشت. سازمان بهداشت جهانی (WHO) آن را “نوع موجود” اعلام کرده است. هیچ شواهدی وجود ندارد که JN.1 بیماری شدیدتری ایجاد می‌کند، CDC می‌گوید، اما گسترش سریع آن نشان دهنده این است که یا بیشتر قابل انتقال است یا بهتر در فرار از سیستم ایمنی نسل‌های موجود است.

در همین حال، فعالیت COVID به طور کلی در حال افزایش است، هیکل زاپاتا، دکترای تخصصی بیماری‌های عفونی ییل‌مدیسین، توجه دارد. (این شامل عفونت‌ها از نسل‌های مانند HV.1 است که در اواخر ژانویه حدود 5.3% از موارد را تشکیل داده است.). “من باید بگویم که اهمیت‌ترین چیز برای مردم این است که ویروس در آنجاست، همچنین ویروس سینکیتیال تنفسی [RSV] و آنفولانزا نیز در حال گردش هستند. هر زیرگونه جدید نشان می‌دهد که ویروس SARS-CoV-2 هنوز در حال تکامل است؛ هنوز همراه ماست و ما نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم،” او گفته است.

در اینجا، ییل‌مدیسین به سه سوال در مورد JN.1 پاسخ می‌دهد.

ویروس کرونای

1. نسل ویروس کرونای JN.1 از کجا آمده است و چگونه متفاوت است؟

نسل JN.1 در سپتامبر در ایالات متحده ظاهر شد. این نسل نزدیکی با BA.2.86 دارد (که به طور غیررسمی به عنوان “پیرولا” شناخته می‌شود)، یک نسل از نوع اومیکرون است که CDC از آگوست دنبال کرده است. (اگرچه نسل اولیه که در سال 2021 برای اولین بار در ایالات متحده رخ داد، چند نسل فرزند داشته است، اما نسل اصلی دیگر در گردش نیست.)

یک تفاوت میان BA.2.86 و JN.1 این است که این دومی یک جهش در پروتئین نوک پره دارد، یک تغییر تکی که ممکن است و یا ممکن است ویژگی‌هایی که ویروس را مشخص می‌کنند را تغییر دهد، اگرچه تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که ممکن است باعث دور زدن ایمنی بیشتری شود.

2. چه چیزهایی را درباره ویروس کرونای JN.1 می‌دانیم و چه چیزهایی را نمی‌دانیم؟

اگرچه هنوز شواهد کافی برای تایید چیزی وجود ندارد، به نظر نمی‌رسد JN.1 باعث ایجاد موارد بیماری شدید یا علائمی که با نسل‌های قبلی ارتباط دارند، باشد. CDC توجه داشته است که علائم ویروس کرونای به طور کلی تمایل دارند که در انواع متفاوت مشابه باشند، و علائم و شدت بیماری معمولاً بیشتر به ایمنی فرد وابسته است تا به نوع متحول.

یک ویژگی قابل توجه JN.1 تکامل سریع آن است. پس از ظهور اولین مورد ثبت شده‌اش در سپتامبر در ایالات متحده، JN.1 از 3.5% موارد COVID در میانه نوامبر به بیش از 21% در حدود یک ماه بعد در دسامبر افزایش یافت و بر طبق تخمین‌های CDC در هفته سوم ژانویه به بیش از 85% رسید.

همچنین، با وجود افزایش اخیر موارد ویروس کرونای انتشار یافته، سخت است به دلیل آن JN.1 مسئول باشد. CDC بر اساس الگوهای گذشته انتظار افزایش موارد ویروس کرونای و سایر بیماری‌های تنفسی در این پاییز و زمستان را داشت.

3. چگونه افراد می‌توانند خود را در برابر زیرنوع‌های جدید ویروس کرونای محافظت کنند؟

پیش‌بینی حمله سه ویروس – SARS-CoV-2، آنفلوآنزا، و RSV – در همان زمان در پاییز و زمستان به وحشت از “سه گانه اپیدمی” در سال‌های اخیر کمک کرده است.

در این فصل، واکسن‌ها برای کمک به محافظت در برابر این سه نوع بیماری در دسترس هستند. واکسن‌های به‌روزرسانی شده آنفلوآنزا و ویروس کرونای برای همه افراد بالای 6 ماهگی در دسترس هستند. و پیشگیری‌های جدید RSV برای جمعیت‌های آسیب‌پذیرتر در نظر گرفته شده و شامل دو انتخاب واکسن برای بزرگسالان 60 سال یا بالاتر است. علاوه بر این واکسن مونوکلونال برای اطفال و کودکان و واکسنی برای زنان باردار تا چهارسالگی دوتایی داده می‌شود تا آنتی‌بادی‌هایی ایجاد کند که به کودکان نوزاد از تولد تا 6 ماهگی آنها را در برابر RSV محافظت کند.

واکسن‌های به‌روزرسانی شده ویروس کرونای که از این پاییز در دسترس هستند، انتظار می‌رود حفاظت را در برابر JN.1 افزایش دهند. علاوه بر این، آزمون‌های ویروس کرونای قادر باید باشند که JN.1 و سایر نسل‌ها را تشخیص دهند، و درمان‌های ضدویروسی باید نسبت به این نوع تغییرات موثر باقی بمانند، به گفته CDC.

3. چگونه افراد می‌توانند خود را در برابر زیرنوع‌های جدید ویروس کرونای محافظت کنند؟

تلاش‌های محافظتی همچنین می‌تواند کمک کند. این شامل دوری از افراد مبتلا به بیماری، استفاده از ماسک به‌طور استراتژیک هنگام حضور در فضاهای محدود، شستشوی دست، بهبود وانتیلاسیون و آگاهی از میزان انتقال ویروس کرونای در منطقه شما می‌شود. راهکارهای اضافی در وب‌سایت CDC در دسترس هستند.

دکتر زاپاتا می‌گوید:

من توصیه می‌کنم واکسن به‌روزرسانی شده خود را بگیرید، در برخی مواقع در نظر بگیرید ماسک بزنید، و اگر بیمار شدید، لطفاً برای ویروس کرونای تست بگیرید زیرا می‌توانید داروی درمانی برای آن بگیرید.

 

منبع:

https://www.yalemedicine.org/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مطالب

محصولات ویژه

مطالب اخیر

سبد خرید

خرید اول با شما، ارسال رایگان با ما

درخواست های محبوب:
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من