وبلاگ

6 فایده سویا برای سلامت بدن

۶ فایده مصرف «سویا» برای بدن

سویا «فایده سویا برای سلامت بدن» کلسترول ندارد و چربی‌های اشباع آن بسیار کم است؛ نصف فنجان سویا حاوی مقادیر خوبی ویتامین C و آهن است. همچنین از آنجایی که سویا سرشار از اسیدهای آمینه ضروری است، می‌تواند جایگزین پروتئین‌های حیوانی شود.

6 فایده سویا برای سلامت بدن:

_ فایده سویا برای سلامت به کاهش کلسترول کمک می‌کند: مصرف منظم سویا به کاهش فشار خون بالا و LDL یا کلسترول بد کمک کند. سویا یکی از مهمترین مواد غذایی است که به کاهش تری گلیسیرید کمک می‌کند.

فایده سویا برای سلامت

_ فایده سویا برای سلامت به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند: پروتئین سویا برای کسانی که به حفظ سلامت قلبشان اهمیت می‌دهند، غذای جذابی است. سویا فیبر دارد و عاری از کلسترول است. سویا را می‌توان به جای گوشت در بسیاری از غذاها استفاده کرد.

_ مصرف سویا در حد اعتدال، باعث سرطان نمی‌شود: مصرف دو تا سه وعده سویا در روز بی‌خطر است و خطر ابتلا به سرطان سینه را بر خلاف برخی تصورها، افزایش نمی‌دهد. حتی بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف سویا در حد اعتدال، جلوی رشد بسیاری از سلول‌های سرطانی را گرفته و از ایجاد تومور جلوگیری می‌کند. خوردن سویا همچنین می‌تواند منجر به کاهش سطح التهاب در بدن شود و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن را کاهش دهد.

فایده سویا برای سلامت

_ فایده سویا برای سلامت از پیشرفت برخی سرطان‌ها پیشگیری می‌کند: در مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله آمریکایی تغذیه به چاپ رسید، مشخص شد که خوردن غذاهای حاوی سویا، به دلیل وجود ایزوفلاون‌های موجود در آن، خطر پیشرفت سرطان سینه را کاهش می‌دهد.

_ فایده سویا برای سلامت جلوی اضافه وزن را می‌گیرد:

دانه سویا و فرآورده‌های آن واقعاً برای سلامتی بسیار مفید هستند. این مواد غذایی دارای پروتئین با کیفیت بالا، فیبر، و مواد معدنی مثل مس، منیزیم، و پتاسیم هستند. از آنجایی که دارای پروتئین گیاهی هستند و حاوی فیبر، می‌توانند اشتهای کاذب و پرخوری را کاهش دهند و از افراد به تنها تنها مصرف غذا ناشتا می‌کنند جلوگیری کنند.

از طرفی، پروتئین‌های گیاهی مانند آنها در سویا معمولاً کمتر چربی اشباع دارند که به کاهش خطر اضافه وزن و بیماری‌های قلبی-عروقی کمک می‌کند. همچنین، سویا نسبت به بسیاری از منابع پروتئین حیوانی کمتر کلسترول دارد. به همین دلیل، سویا می‌تواند به افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند به عنوان جزء رژیم غذایی مناسبی معرفی شود.

به همین دلیل، افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند می‌توانند مقداری از پروتئین‌های حیوانی در رژیم غذایی خود را با پروتئین‌های گیاهی مانند سویا جایگزین کنند. این تغییر ممکن است به کاهش کالری و چربی مصرفی منجر شود و در کاهش وزن کمک کند. اما برای دستیابی به نتایج بهتر، ترکیبی تنوع‌بخش از مواد غذایی مختلف، از جمله میوه‌ها و سبزیجات، مناسب است. همچنین، همواره توصیه می‌شود با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا برنامه غذایی مناسب برای شما تنظیم شود.

_ فایده سویا برای سلامت، علائم یائسگی را تسکین می‌دهد:

ایزوفلاون‌ها گروهی از ترکیبات گیاهی هستند که به عنوان فیتواستروژن‌ها شناخته می‌شوند، یعنی ترکیباتی که ساختار و اثراتی مشابه استروژن دارند. این ترکیبات به ویژه در مواد گیاهی مانند دانه سویا و جوانه‌های گندم یافت می‌شوند. یکی از انواع ایزوفلاون‌ها که در دانه سویا وجود دارد، داعیزین (daidzein) است.

ایزوفلاون‌ها می‌توانند به گیرنده‌های استروژن در بدن متصل شوند و اثرات مشابه استروژن را داشته باشند. این خصوصیت ممکن است به کاهش برخی از علائم و عوارض مرتبط با کاهش سطح استروژن در یائسگی کمک کند. به عنوان مثال، ایزوفلاون‌ها ممکن است در کاهش نوسان‌های خلقی، گرگرفتگی، و درد‌های گرسنگی در اثر کاهش استروژن تأثیرگذار باشند.

با این حال، تأثیر ایزوفلاون‌ها ممکن است از فرد به فرد متغیر باشد، و همچنین نیاز به مطالعات بیشتری دارد تا تأثیرات دقیق‌تر این ترکیبات بر سلامتی زنان مورد تأیید قرار گیرد. همچنین، توصیه می‌شود که در صورت تصمیم به مصرف مکمل‌های حاوی ایزوفلاون‌ها، با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا مقدار مناسب و اثرات جانبی ممکن برای شما مورد بررسی قرار گیرد.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، البته فراموش نکنید که شما می‌توانید به سویا حساسیت داشته باشید و لازم است موارد احتیاطی رعایت شود.

[منبع]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مطالب

محصولات ویژه

مطالب اخیر

سبد خرید

خرید اول با شما، ارسال رایگان با ما

درخواست های محبوب:
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من