ربات های بیولوژیکی مداواگر انسان ها

آنتروبات‌ها، ربات های بیولوژیکی که از سلول‌های ریه تشکیل شده‌اند، ممکن است در آینده نقش مهمی در حوزه ترمیم بافت‌ها و درمان بیماری‌ها ایفا کنند. این تکنولوژی به نوعی تلفیق بین علوم بیولوژی و مهندسی ربات های بیولوژیکی است.

آنتروبات‌ها (ربات های بیولوژیکی) با اندازه کوچک و قابل تنظیم بودن، می‌توانند به طور مستقیم به مناطق مختلف بدن هدف حرکت کنند و فعالیت‌هایی انجام دهند، مانند ترمیم بافت‌ها یا ارائه دارو به مناطق خاص. این ایده جدید می‌تواند در آینده بهبودهای زیادی در حوزه پزشکی و درمان ایجاد کند.

البته، همانند هر فناوری دیگری، نیاز به تحقیقات بیشتر و بررسی دقیق دارد تا اطمینان حاصل شود که این ربات های بیولوژیکی به طور ایمن و موثر در بدن انسان می‌توانند عمل کنند.

گروهی از دانشمندان «دانشگاه‌ تافتس»(Tufts University) و «دانشگاه هاروارد»(Harvard University) برای ابداع کردن این ربات های بیولوژیکی، ترکیب شیمیایی سلول‌های ریه اهدایی را تغییر دادند.

وقتی دانشمندان مژک‌ها -ساختارهای ریز شبیه به مو روی سطح سلول‌ها- را رو به بیرون ساختند، آنها شروع به حرکت کردند و وقتی گروهی از ربات های بیولوژیکی (آنتروبات‌ها) موسوم به «سوپربات»(Superbot) با سلول‌های عصبی آسیب‌دیده در تعامل قرار گرفتند، توانستند آنها را به رشد مجدد ترغیب کنند.

ربات های بیولوژیکی

ربات های بیولوژیکی

دانشمندان هنوز نمی‌دانند ترمیم سلولی چگونه اتفاق می‌افتد اما بر این باورند که آنتروبات‌ها را می‌توان یک بار در روز برای پاک کردن شریان‌های مسدود، ترمیم نخاع، شناسایی سلول‌های سرطانی یا رساندن دارو به قسمت‌های خاصی از بدن استفاده کرد.

این پژوهش، پرسش‌های جدیدی را در مورد چگونگی گردهم آمدن و کار کردن سلول‌های انسانی با یکدیگر مطرح می‌کند.

همین گروه پژوهشی پیشتر ربات‌های کوچک مشابهی به نام «زنوبات»(Xenobot) را از سلول‌های جنین قورباغه پنجه‌دار آفریقایی ساخته بودند اما آنتروبات‌ها ثابت می‌کنند که برای ترمیم، سلول‌ها لازم نیست متعلق به دوزیستان یا جنین‌ها باشند. «مایکل لوین»(Michael Levin) از پژوهشگران این پروژه گفت: فکر نمی‌کنم این موضوع ربطی به جنین بودن داشته باشد. این ربطی به قورباغه بودن هم ندارد. من معتقدم این یک ویژگی بسیار کلی‌تر در مورد موجودات زنده است.

اگرچه آنتروبات‌ها از سلول‌های انسانی ساخته شده‌اند اما لوین خاطرنشان کرد که آنها چرخه زندگی کاملی ندارند و به همین دلیل، به عنوان موجودات کامل در نظر گرفته نمی‌شوند.

اگرچه ممکن است پزشکان در آینده نزدیک از آنتروبات‌ها استفاده نکنند اما آنها نمونه دیگری از پیشرفت در فناوری پزشکی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مطالب

محصولات ویژه

مطالب اخیر

سبد خرید

خرید اول با شما، ارسال رایگان با ما

درخواست های محبوب:
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من